Boombergkrant december 2020
OverzichtWij vonden het feit dat il diVino Vriend van de Boomberg werd een mooie gelegenheid om Ewout iets meer over zichzelf en zijn bedrijf te laten vertellen.
Ewout, hoe en vooral waarom wordt iemand wijnhandelaar?
Als kind weekte ik de etiketten van de wijnflessen van mijn ouders af en plakte die in een boek. Toen vond ik wijnen al super interessant; lekker uiteraard nog lang niet.
Na mijn MTRO (Middelbare Toeristische Ondernemers Opleiding) en de HEBO (Hogere Europese Beroepen Opleiding) ben ik met name in veel uiteenlopende horecabedrijven werkzaam geweest, o.a Royal Caribbean Cruises in LA, barkeeper op de Denneweg in Den Haag, kelner bij het Kurhaus en Hotel des Indes, diverse strandpaviljoens en bedrijfsleider bij Délifrance vestigingen...
Dus toen besloot je er je werk van te maken?
Nee hoor. Zoals dat wel vaker gaat, stuurde het leven me een andere kant op. Vanaf 1998 was ik werkzaam bij Delta Lloyd Leven in Amsterdam. Een iets andere wereld natuurlijk.... Naast het implementeren van nieuwe systemen, was ik de laatste jaren actief in de Ondernemingsraad. In die hoedanigheid ben ik zelfs nog vice-voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad Delta Lloyd groep geweest en lid van de Euro OR. Dus al altijd bezig geweest met de menselijke component van het werk.
Euh, maar dat is echt wat heel anders dan wijn verkopen?
Klopt. Eigenlijk viel het kwartje tijdens een door mij georganiseerde wijnproeverij. Ik keek naar degene die vertelde over de wijnen en dacht opeens: “Waarom ga ik dit zelf niet doen”. En op enig moment heb ik gezegd, we gaan ervoor, zodat ik niet de rest van mijn leven tegen mezelf hoef te zeggen...’had ik het maar geprobeerd’. Eigenlijk is het de ideale combinatie van mijn uitgebreide horecaervaring en het mensen blij maken met een mooi product. Mede ook dankzij de liefde voor wijn van mijn ouders, die nog steeds (uiteraard met mate) van een wijntje kunnen genieten.
Na een voorbereiding van ongeveer één jaar ben ik 1 april (geen grap) 2008 opengegaan in Hilversum. In hetzelfde pand had 40 jaar lang een antiekwinkel gezeten, dat gaf mij wel een goed gevoel. Dit jaar, 2020, hebben we ook een vestiging in Bussum geopend, op Havenstraat 136. Net als in Hilversum is ook het pand in Bussum direct naast de markt gelegen.
Ik kan me voorstellen dat 2008, met de financiële crisis, niet het gemakkelijkste startmoment was?
Als ik alles van tevoren had geweten…., dan had ik het nog steeds gedaan! Maar pfoe, het viel zeker de eerste jaren niet mee. Van de andere kant zorgde de 'crisis' er wel voor dat ik creatief moest worden om het hoofd boven water te houden en er iets van te maken. Door het geven van workshops, actieve aanwezigheid op social media, de wijnclub (kwartaalabonnement) en het aanbod van bijzondere, wat onbekendere wijnen, groeide het vertrouwen en daarmee ook het aantal klanten. Ook onze webshop loopt erg goed. Tenslotte werken we in het Gooi ook nog eens met meerdere restaurants samen.
Inmiddels zijn we 12 jaar verder en merken we dat juist dat bijzondere aanbod (denk aan wijnen uit de Balkan of uit Nederland, of biologische wijnen) maakt dat gasten ons meer en meer bezoeken.
En toen kwam Covid… Hoe beïnvloedt dat jullie manier van werken?
Zeker in deze tijden merken we dat mensen het bezoeken van onze winkel als een uitje beschouwen. Na al die zoom meetings en telefoongesprekken brengt een 'live' ontmoeting toch wat extra's. Dat ervaren we in de winkel of als we aan huis komen leveren. Mensen hebben minder haast en meer tijd voor een praatje. Het lijkt wel alsof we in deze tijd meer oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar. Men vraagt ook hoe wij het als wijnwinkel nu doen in deze tijd. Ik denk dat dat een onverwacht winstpunt is.
Van de andere kant is er het feit dat we niets meer met elkaar samen kunnen doen in grotere groepen. Al onze workshops en cursussen zijn naar 2021 verschoven en alle evenementen zijn geannuleerd. Het spreekt dan ook voor zich dat ook ik uitkijk naar een periode waarin we weer spontaan leuke dingen kunnen doen en organiseren. Hopelijk dat we dat volgend jaar weer kunnen oppakken.
En toch besloot je in deze tijd “Vriend van de Boomberg” te worden?
Ach, we zijn een lokale winkel en dus moeten we het hebben van goede service en uitstekende producten zodat mensen graag bij je terugkomen. We zien en merken dat veel Boomberg bewoners enthousiast zijn over onze winkel en ons al vaak bezoeken. Andersom bezorgen we graag aan huis en komen dus ook met enige regelmaat in de Boomberg.
Daarnaast ondersteunen we graag lokale initiatieven die mensen en bewoners dichter bij elkaar brengen. Eigenlijk is er geen betere tijd dan nu om dat soort initiatieven te ontplooien. Daar willen wij dan graag onderdeel van uitmaken!